Haziran 2019
M
m
9
netim-dışı hizmetlerin
(NAS) ücretinin, dene-
tim ücreti olarak öde-
nen ücrete oranla daha
yüksek olmasındandır.
• Elde edilen kanıtlar,
Denetim Reformundan
sonra “yalnızca dene-
tim müşterilerinde”
değil aynı zamanda
KAYİK’lere sunulan
finansal hizmetlerin alt
kollarında da bir artış
olduğunu göstermekte-
dir.
• Yoğunluk, rekabet ve
maliyetler konusunda
gözlenen (ilk) deği-
şikliklerin, gelecekte
bir araştırma konusu
olabilecek düzeyde
denetimin kalitesini
arttırıp arttırmadığı
veya arttırıp arttırma-
yacağı net değildir.
Çalışmanın tamamına erişmek için tıklayınız.AB üye Ülkelerinde De-
netim Reformunun kilit
yönlerinin uygulanmasın-
da farklılıkların etkisine
yönelik gelecekteki araş-
tırma AB’nin gelecekteki
politikaları hakkında ol-
dukça bilgilendirici ola-
caktır.
• Denetim saatlerinde ar-
tış ve çok uluslu grupla-
rın denetimlerinde artan
karmaşıklıkla denetim
maliyetlerinde artış or-
taya çıktı.
• Denetim Reformunda-
ki esneklik, Denetim
Reformunun kilit yön-
lerinin uygulanması
hususunda Üye Ülkeler
arasında önemli farklı-
lıklar ile sonuçlandı.
• Zorunlu firma rotasyo-
nunun (MFR) nispeten
daha katı uygulandığı
AB Üye Ülkelerin-
de, özellikle finansal
sektör açısından Her-
findahl-Hirschman
Endeksi (HHI) ve 4
Büyük Denetim Firması
pazar payında bir azalış
gözlenmiştir. Büyük
denetim tedarikçilerinin
pazar payında yakınsak-
lık ve denetim firması
rotasyon oranlarında
artış vardır.
• Zorunlu Firma Rotas-
yonunun daha esnek
uygulandığı Üye Ül-
kelerde, Denetim Re-
formundan önce ya da
sonra HHI ve 4 Büyük
Denetim Firması pa-
zar payında önemli bir
farklılık yoktur. Ancak,
pazar payı hareketlili-
ği ve denetim firması
değişim oranlarında bir
artış gözlenmiştir.
• Hem katı hem de es-
nek MFR rejimlerinde,
denetim firmaları ara-
sındaki çoğu rotasyon
aynı denetim şirketleri
arasında yapılmıştır.
• Ortak bir denetim duru-
munda MFR’nin uzatıl-
masına izin veren Üye
Devletler grubu için
ortak denetim oranında
hafif bir artış vardır,
ancak süre uzatımına
izin vermeyen ülkelerde
artış yoktur.
• Finansal sektör alanın-
da, ortak denetim oranı
Denetim Reformundan
sonra neredeyse iki ka-
tına çıktı. Ancak sadece
zorunlu firma rotasyo-
nunun (MFR) süre uza-
tımına izin veren Üye
Ülkelerde bu durum
gözlendi.
• Denetim-dışı hizmetle-
rin bağımsız denetçi ta-
rafından kamu yararını
ilgilendiren işletmelere
(KAYİK) sunulması
azalmıştır. Bu etki, de-