Gündemde Öne Çıkanlar
6
- Ülkemizin ve ticari hayatın rekabetçi
koşulları ve kendi iç dinamikleri nedeniyle
yaptığımız çalışmaların karşılığını ücrete
dönüştüremediğimiz gibi, bu yıl asgari ücret
tarifemiz sıfır artışla yayınlanmıştır. Günümüz
ihtiyaçlarını karşılayacak zamana endeksli
ücret tarifesi taleplerimiz kabul edilmelidir.
- Mali İdare, her türlü kolaylığı sağlayacağını
belirttiği mükelleflerin yanında vergi sisteminin
üç ayağından biri olan meslek mensuplarımı-
zın taleplerini görmezden gelmemelidir.
- Yasa değişiklikleri ekonomik yaşamdaki ye-
niliklerin gereğidir. Ancak, aynı düzenlemeleri
değiştiren yeni değişiklikler meslek mensupla-
rının ve vatandaşlarımızın sistemi takip etmesi-
ni zorlaştırmaktadır. Sıkça değişen yönetmelik,
tebliğ, sirküler, uygulama iç genelgeleri
ve özelgelerin takip edilmesi üste-
lik bunların çoğunlukla yayım-
landıkları günde yürürlüğe
girmesi meslek mensup-
larına ciddi bir iş yükü ve
sorumluluk getirmektedir.
Meslek mensuplarına bu
düzenlemelere uyum için
mutlaka süre verilmelidir.
- Değiştirilen tebliğlerde yer
alan ‘diğer tebliğlerde yer alan bu
konuya ilişkin tebliğler yürürlükten kaldı-
rılmıştır’ şeklindeki ifadeler, meslek mensupla-
rının tüm diğer tebliğleri gözden geçirmek ve
neyin tam olarak değiştiğini anlayabilmek için
tüm işlerine ek olarak mesai harcamalarına
neden olmaktadır. Oysa bu konu Maliye Ba-
kanlığı’nın sorumlulukları arasında olmalı ve
Maliye Bakanlığı bunları açıkça belirtmelidir.
- Mali Tatil döneminde inceleme ve denetim ya-
pılmamalıdır. 1-20 Temmuz Mali Tatil uygula-
ması amacına uygun hale getirilmeli, Temmuz
ayında verilmesi gereken beyannameler ve bil-
dirimlerin Ağustos ayı içinde verilecek bildirim
beyannamelerle birleştirilerek beyan edilmesi
sağlanmalıdır.
- Vergi incelemelerinde tebligat usul ve esasları
da bir kenara bırakılarak telefonla bilgi, belge
ve kayıt istenmesinden, vergi inceleme ele-
manlarının kendilerine sunulan defter ve belge-
lerle ilgili olarak meslek mensuplarını yardımcı
gibi çalıştırmaktan vazgeçmesi gerekmektedir.
Meslek mensuplarının mükelleflerin beyan-
name veya bildirimlerle ilgili ödevlerini yerine
getirmekle görevli oldukları unutulmamalıdır.
Bu noktadaki önerimiz, Maliye Bakanlığı’nın
yakında TBMM’ne gelmesi beklenen vergi ka-
nunları değişikliklerinde bu temel noktaları ele
almaları ve böylelikle adına ‘vergi hizmetleri
bildirimler bürokrasisi’ diyebileceğimiz bu sis-
temi yenilemeleridir.
- Son zamanlarda vergi incelemelerinde gerekli
özen gösterilmeden, meslek mensuplarına so-
rumluluk yükleme konusunda oldukça cömert
davranılmaktadır. Bu konuda daha hassas
davranılmalıdır. İnceleme kriterleri
çok net belirlenmelidir.
3568 sayılı meslek yasa-
mızda, vergi usul yasa-
mızda, ceza hukukumuz-
da yer alan vergiye ilişkin
mali cezalar ve hürriyeti
kısıtlayıcı cezalar huzur-
suzluk kaynağıdır.
- Mali suça mali ceza esasın-
dan uzaklaşmak, evrensel ceza
hukukuna ters düşecek derecede sı-
nırsız - sebepsiz - ölçüsüz cezalar öngörmek
hem mükellefi ve hem de meslektaşlarımızı
büyük sıkıntıya sokmaktadır.
- Cezada kasıt - kusur - ihmal derecesi ile men-
faat ölçütünü dikkate alan bir gözle 3568 sayı-
lı meslek yasasının 12. maddesi başta olmak
üzere ilgili tüm ceza hükümleri yeniden düzen-
lenmelidir. Serbest Muhasebeci Mali Müşavir-
lik ve Yeminli Mali Müşavirlik mesleğinin yetki
ve sorumluluklarının, ülkemizde de uluslara-
rası standartlara uygun olarak düzenlenmesi
gerekmektedir.
-Özelliklemeslekmensuplarımızınsorumluluğu
meslek yasasında düzenlenmeli ve sorumluluk
iyice açıklanan mesleki hata, mesleki suç
tanımının üzerine oturtulmalıdır.
Mali İdare, her türlü
kolaylığı sağlayacağını
belirttiği mükelleflerin yanında
vergi sisteminin üç ayağından biri
olan meslek mensuplarımızın
taleplerini görmezden
gelmemelidir.