Gündemde Öne Çıkanlar
5
rı da 4/b kapsamında sigortalı sayılmaktadırlar.
4/b kapsamındaki sigortalılar için en önemli
dezavantajlardan birisi emeklilik için 9 bin gün
prim gün sayısının istenmesidir. Halbuki bu
süre 4/a kapsamında sigortalı sayılanlar için
7 bin 200 gündür. Sosyal güvenlikte eşitlik ve
tek çatı ilkesi doğrultusunda bu ayrımın kaldı-
rılması gerekmektedir” dedi.
4/B’LİLER İHMAL EDİLİYOR
Sanlı, en son getirilen asgari teşvik desteği uy-
gulamasında 4/b kapsamında bulunan sigor-
talıların ihmal edildiğine işaret ederek, “Getiri-
len düzenleme ile 4/a kapsamında çalıştırılan
sigortalılar için aylık 100 TL prim indirimi uy-
gulaması getirilmişken 4/b kapsamındaki si-
gortalıların priminde değişiklik olmamıştır. Bu
sebeple söz konusu hususun tekrar değerlen-
dirilmesi 4/b primlerine de aynı desteğin veril-
mesi yerinde olacaktır” dedi.
13 FARKLI İSTİHDAM TEŞVİKİ VAR
Ülkemiz çalışma hayatına ve mevzuat
yapısına ilişkin en önemli sorunlardan birisi
de istihdam teşvik uygulamaları ile ilgili oldu-
ğunu söyleyen Sanlı, “Hali hazırda ülkemizde
13 farklı istihdam teşviki uygulanmaktadır. Bu
durum beraberinde mevzuatsal ve sistemsel
sıkıntıları getirmektedir. İşverenler ve muhase-
beciler mevzuattaki karışıklık ve kalabalığa ye-
tişememekte ve maliyetleri artmaktadır. Bunun
yanı sıra SGK alt yapısı ve sisteminde kontrol
noktasındaki yetersizlik nedeniyle hatalı bildi-
rimlere izin verilmekte ve daha sonra telafisi
güç durumlar ile cezalar ortaya çıkmaktadır”
ifadelerini kullandı.
Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca çeşitli iş-
kollarına ilişkin belirlenen oranların, Tebliğ ile
yayınlandığını, söz konusu Tebliğ’de yer alan
asgari işçilik oranları listesinin mevcut haliyle
oldukça yetersiz seviyede olduğunu belirten
Sanlı, “Teknolojik gelişmeler, iş çeşitlerinin art-
ması, esnek çalışma modellerinin yaygınlaş-
ması ve ihale konusu işlerde farklı firmalara
fatura mukabilinde iş yaptırabilme imkanları
asgari işçilik oranlarına ilişkin listeyi yetersiz
kılmaktadır” dedi.
GELİR TESTİ UYGULAMASI SAĞLIKLI
İŞLEMEMEKTE
Sanlı, “Genel Sağlık Sigortası (GSS) uygula-
ması normalde herkesin Anayasa’nın 56. mad-
desinde yer alan sağlık hakkından kayıtsız ve
şartsız faydalanabilmesini mümkün kılan bir