Mart 2019
M
m
5
ve dış talebin bunu kısmen dengele-
mesi beklenmektedir. Çoğu analist,
2019 için %-0.1’lik bir fikir birliği
ile daha net bir düzeltme öngörmek-
tedir (Consensus Economics Inc.,
Kasım 2018). Oldukça yüksek bir
bütçe açığı beklenirken, yatırımlara
ilişkin sözleşme yapılacağı da ön-
görülmektedir. Parasal sıkılaşma ve
Yeni Ekonomik Programda (YEP)
yer alan taahhütler önemli politika
düzeltmelerine işaret etmektedir,
ancak bu konuda ortaya çıkacak be-
lirsizlikler veya herhangi bir adım
atılmaması ekonomiyi daha da güç
bir duruma sürükleyebilir. Özel
sektörün planlı bir şekilde borçla-
rını hafifletme sürecinde ilerleme
kaydetmemesi, ekonomideki duru-
mun daha da kötüleşmesine zemin
hazırlayabilir.
Öngörülen ekonomik yavaşlama,
hanehalkları için çeşitli sıkıntılar
ortaya çıkartmaktadır. Gıda enflas-
yonu, bir yıl öncesine göre yüzde
30’a yakın yükselişe geçmiştir. Bu
zengin kesimden çok fakir kesime
olumsuz etki eder. Yoksulluk oranı
bu fiyat artışlarına karşı çok has-
sastır, ancak net etki nominal ücret
veya gelir artışı ile dengelenebilir.
Hanehalkı borcu da net finansal öz
kaynak da çoğu hane için önemli
baskı faktörü olması beklenmemek-
tedir. 2019 yılı başlarında asgari üc-
ret ayarlaması ve devlet istihdamı
destek programları, reel ücretlerde
düşüşe neden olabilir, ancak genel
görünüm hem ücretlerin hem de is-
tihdamın düşüşte olacağını göster-
mektedir. İşsizlik oranının önümüz-
deki üç yıl içinde tahmini istihdam
esneklikleri ve sektörel büyüme
tahminlerine dayanarak artması
bekleniyor. Büyüme kaynaklı yok-
sulluğun azaltılmasının başlangıç-
ta yavaşlaması beklenmektedir ve
aşağı yönlü risklerin gerçekleşmesi
durumunda daha yüksek bir yok-
sulluk riski vardır.
Yetkililerin Eylül ayında yayın-
lanan Yeni Ekonomik Programı,
makro istikrarın kademeli olarak
geri kazanılması için iyi bir temel
sunuyor. 2019’da politika yapıcılar
için büyük bir zorluk olduğu için bu
özellikle önemlidir, çünkü yüksek
işsizlik oranı ile yüksek enflasyo-
nun birleşimi stagflasyon beklenti-
sidir.
YEP oluşturulurken, tutarlı bir
ekonomik politikalar paketi Türk
ekonomisi için düzgün yol alan
bir iyileştirme sağlayabilir. Enflas-
yon hedeflenin yukarısında seyre-
derken ve enflasyon beklentileri
yükselmişken para politikası sıkı
tutulmalıdır. Destekleyici maliye
politikasıyla eşgüdümlü olarak, sıkı
bir para politikasına ve hem özel
sektörün kademeli borç hafifletme
sürecini destekleyen hem de banka-
cılık sektöründe finansal risk izle-
me ve yönetim sistemini güçlendi-
ren bir finansal sektör politikasına
ihtiyaç duyulacaktır. Şirket borçları
için güçlü bir yeniden yapılandırma
çerçevesi, borçları hafifletme süre-
cinin desteklenmesinde kritik öne-
me sahiptir. Böyle bir çerçevenin
olmaması, ekonomide planlı bir ye-
niden dengeleme sürecini riske atıp
sert bir inişe yol açma potansiyeline
sahiptir. Otomatik dengeleyiciler
ve hane halkı için temel desteğe yol
açan yukarı yönde mali ayarlama,
kademeli bir mali düzenleme için
zemin hazırlanırken, ekonominin
önümüzdeki dönemde zorlukla-
rın üstesinden gelmesine yardımcı
olacaktır. Böyle bir ekonomik ve
maliye politikaları paketinin açık
bir şekilde iletilmesi, kısa vadeli bir
mücadelenin daha uzun vadeli bir
sorun haline gelmesini önlemede
çok önemlidir.
1. Sayfada Devam
Görüşe Açık Taslaklar
• Genel Açıklayıcı Bildiri,
De-
netimin Kalitesine Yönelik
İncelemeler Dahil Denetim
Firması ve Denetim Düzeyin-
de IAASB’nin Kalite Yönetimi
Konusunda Görüşe Açık Tas-
lakları
• Uluslararası Kalite Yönetim
Standardı 1- Önerilen,
Finan-
sal Tabloların Denetimleri
veya İncelemeleri ya da Diğer
Güvence veya İlgili Hizmet
Sözleşmelerini
Uygulayan
Firmalar için Kalite Yönetimi
(Eski ISQC 1)
• Uluslararası Kalite Yönetim
Standardı 2-
Önerilen, Hizmet
Kalite İncelemeleri
• Önerilen Uluslararası Dene-
tim Standardı 220 (Revize),
Finansal Tabloların Denetimi
için Kalite Yönetimi
Görüşe açık taslaklara yorum-
da bulunmak için son tarih 1
Temmuz 2019’dur.
Denetim firmaları ve denetimin kalite yönetimi
konusunda küresel bir istişare başlatıldı