Previous Page  6 / 10 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 10 Next Page
Page Background

Mart 2019

M

m

6

Dünya genelinde oranlar düşmesine rağmen, kurumlar

vergisi önemli bir gelir kaynağı olmaya devam ediyor

OECD’nin yeni raporuna göre,

dünya genelinde geçmiş 20 yıl bo-

yunca kurumlar vergisi oranında

düşüş yönünde bir eğilim olmasına

rağmen, şirketler tarafından ödenen

vergiler, devletler için hala önem-

li bir gelir kaynağı olmaya devam

ediyor.

Yeni OECD raporu ve veri tabanı,

Kurumsal Vergi İstatistikleri,

dört

temel veri kategorisine ilişkin dün-

ya genelinden 100 ülkeden alınan

uluslararası ölçekte karşılaştırıla-

bilir istatistikleri ve analizi orta-

ya koymaktadır: kurumlar vergisi

gelirleri, yasal kurumlar vergisi

oranları, efektif vergi oranları ve

inovasyona yönelik vergi teşvikleri.

Yeni OECD analizi, kurumlar ver-

gisinin küresel düzeyde devletler

için önemli bir gelir vergisi kaynağı

olmaya devam ettiğini ortaya koy-

maktadır. 2016 yılında, kurumlar

vergisi gelirleri, veri sağlayan 88

ülkenin toplam vergi gelirlerinin

ortalama %13,3’ünü oluşturmuştur.

Bu rakam 2000 yılında %12li oran-

lardan artış göstermiştir.

OECD’deki %9’luk oran ile kar-

şılaştırıldığında, Afrika’da top-

lam gelir vergisinin ortalama

%15,3’ünü ve Latin Amerika ve

Karayip bölgesinde ise ortalama

%15,4’ü oluşturarak, kurumlar ver-

gisi gelişmekte olan ülkelerde ol-

dukça önemlidir.

Kurumlar vergisi gelirleri, aynı za-

manda GSYH’nin bir yüzdesi ola-

rak değerlendirildiğinde, veri taba-

nında bahsi geçen ülkelerde 2000

yılında GSYİH’nın %2,7’sinden

2016 yılında %3,0’a yükseldiği gö-

rülmektedir.

Yeni OECD analizi, geçmiş yirmi

yıl boyunca yasal kurumlar vergi-

si oranında net bir düşüş eğilimini

(şirketler için en yüksek kurumlar

vergisi oranı) göstermektedir. Veri

tabanı, ortalama müşterek (merkezi

ve merkeze yakın hükümet) yasal

vergi oranının 2000 yılında %28,6

iken 2016 yılında %21,4’e düştüğü-

nü göstermektedir. Veri tabanında

veri oranı verisi bulunan 94 ülke-

nin %60’ından daha fazlası, 2018

yılında ülkelerin %20’inden azına

kıyasla, 2000 yılında %30’dan daha

fazla veya eş değer bir yasal vergi

oranına sahipti.

2000 ve 2018 yılları arasındaki ya-

sal kurumlar vergisi oranları kar-

şılaştırıldığında, 2018 yılında 12

ülke aynı vergi oranına sahipken,

76 ülke daha düşük bir vergi ora-

nına sahipti. Bunların yalnızca 6

tanesinin vergi oranlarında bir yük-

seliş oldu. 2018 yılında, 12 ülkede

kurumlar vergisi rejimi yoktu veya

kurumlar vergisi oranı sıfırdı.

OECD analizi, yasal kurumlar ver-

gisi gelirlerinin birçok etkenden et-

kilendiğini ve bu sebeple en yüksek

kurumlar vergisi oranına odaklan-

manın yanıltıcı olabileceğini vurgu-

ladı. Örneğin, devletler, şirketlerin

özellikleri ve gelirlerine bağlı ola-

rak geçerli vergi oranları ile birlik-

te birden fazla vergi oranına sahip

olabiliyorlar. Yerleşik veya yerleşik

olmadıkları durumlara bağlı olarak

şirketler için farklı vergi oranları

uygulanabiliyorken, küçük ve orta

büyüklükteki işletmelere kademeli

oran yapıları veya farklı rejimler

de uygulanabilir. Bazı ülkeler be-

lirli iş kollarına farklı vergi oranları

uyguluyorken, bazıları farklı

➡➡➡

Özellikle gelişmekte olan ekonomilerde kurumlar vergisi

gelirleri oldukça önemlidir

Afrika (21) : % 15.3

Latin Amerika ve

Karayipler (25) : % 15.4

OECD:% 9.0