Mart 2019
M
m
7
Denetim kalitesinin desteklenmesinde denetim
komiteleri için iyi uygulamalar konulu IOSCO Raporu
oranlarda elde edilen ve dağıtılan
kazançlardan vergi alıyor. Özel
veya belirlenmiş ekonomik bölge-
lerde faaliyet gösteren firmalar için
daha düşük vergi oranları vardır ve
imtiyazlı vergi rejimleri bazı iş kol-
larına veya gelir türlerine daha dü-
şük oranlar sunmaktadır.
Kurumlar verisini etkileyen bir di-
ğer faktör, kurumlar vergisi mat-
rahının tanımlanmasıdır. OECD
Kurumlar Vergisi İstatistikleri Veri
Tabanı, kurumlar vergisi matrahı-
nın standart unsurlarının, şirket öz
kaynak ödenekleri gibi mali amor-
tisman ve çeşitli ilgili hükümlerin
etkileri dahil mükelleflerin karşı-
laştığı efektif vergi oranlarını na-
sıl azalttığını değerlendirmektedir.
Bu hükümleri dikkate aldığımızda,
veri tabı gösteriyor ki, veri taba-
nında analiz edilen 74 ülkede 2017
yılında gözlemlenen ortalama 1,1
puanlık bir azalma ile
“İleriye dö-
nük” efektif vergi oranları,
genel-
likle yasal vergi oranlarından daha
düşüktür. Örneğin, araştırma ve
geliştirme giderleri ve entelektüel
sermaye geliri için hedeflenen vergi
teşvikleri genelde belirli faaliyetler
için kurumlar vergisi yükünü azalt-
mak için kullanılır.
Bu yeni yayın, kurumlar vergisi
politikası çalışmasına ilişkin yar-
dımcı olmayı ve OECD/G20 Mat-
rah Aşındırma ve Kar Aktarımına
(BEPS) göre, analiz edilecek ista-
tistiksel bilginin kalitesi ve çeşitlili-
ğini genişletmeyi hedeflemektedir.
2015 yılında OECD, matrah aşın-
dırma ve kar aktarımının kurum-
lar vergisi matrahında önemli bir
etkiye sahip olduğunu, BEPS’ten
hükümetlere olan gelir zararlarının
100-240 milyar ABD Doları (2014
rakamı) aralığında olduğu tahmin
ederek ve bunun da kurumlar vergi-
si gelirlerinin%4-10’unu oluşturdu-
ğunu bildirdi.
Her yıl güncellenecek olan yeni
veri tabanı ile BEPS’in ölçümü ve
izlenmesini iyileştirilmesi hedef-
lenmektedir.
IOSCO, “Denetim Kalitesinin Des-
teklenmesinde Denetim Komiteleri
İçin İyi Uygulamalar Raporu” isim-
li bir rapor yayınladı ve bu rapor ile
denetimin kalitesini destekleme ve
arttırmada denetim komitelerine
yardımcı olmak hedeflenmiştir.
Raporun tamamı için tıklayınız:
http://www.iosco.org/library/pub-docs/pdf/IOSCOPD618.pdf
Bu rapor, bağımsız denetimin ka-
litesini destekleme ve arttırmada
borsaya kote şirketlerin denetim
komitelerinin rolü ile ilgilidir. De-
netim komitelerinin özellikleri ve
denetim komitelerinin finansal
raporlamaya ilişkin rolü yalnızca
denetimin kalitesi ile ilgili olduğu
ölçüde ele alınmıştır. Bu iki alan,
bu raporun odak noktası değildir ve
bu alanlar ile ilgili denetim komite-
leri için kapsamlı bir iyi uygulama
listesi sağlaması hedeflenmemiştir.
Ayrıca bu rapor, denetim komitele-
rinin iç denetim fonksiyonuna iliş-
kin görevi gibi başka konuları da
kapsaması hedeflenmemiştir. Aksi
belirtilmedikçe, bu rapordaki “de-
netim” bağımsız denetim anlamına
gelir.
Bu rapor, bağımsız denetimin ka-
litesini desteklemede borsaya kote
şirketlerin denetim komiteleri için
iyi uygulamalar konusunda IOS-
CO’nun görüşlerini ortaya koymak-
tadır. Bağımsız bir denetim ile des-
teklenmiş olan bir şirketin finansal
raporunun kalitesi piyasa güveni
ve bilgili yatırımcılar ve serma-
ye piyasalarının etkin işleyişi için
önemlidir. Denetim kalitesi, şirket
tarafından uygun şekilde destekle-
nen etkin ve bağımsız bir denetim
işlevi ile ilgili olduğundan denetim
komitesi finansal raporun kalitesin-
de önemli bir role sahiptir. Denetçi
denetimin kalitesinden öncelikli so-
rumluyken, denetim komitesi dene-
timin kalitesini arttırmalı ve destek-
lemelidir ve böylece borsaya kote
şirketlerin finansal raporlarındaki
bilginin kalitesinde daha fazla gü-
vene katkı sağlarlar. İyi uygulama-
lar raporu, denetimin kalitesini art-
tırabileceği ve destekleyebileceği
yolları değerlendirmeleri hususun-
da denetim komitelerine yardımcı
olabilir. Denetim düzenleyicileri-
nin bulguları, örneğin, Uluslararası
Bağımsız Denetim Düzenleyicileri
Forumu (IFIAR) tarafından rapor-
landığı gibi, denetimin kalitesini
ve denetimin uygulanmasına ilişkin
tutarlılığı iyileştirme konusundaki
ihtiyaçtan bahseder. Ayrıca, Ayrı
ülke içerisinde ve ülkeler genelinde
denetim komitelerinin uygulamala-
rı, denetim komitelerinin sorumlu-
luklarını yerine getirme konusun-
daki tutarlılık eksikliği sebebiyle
borsaya kote bir şirketten diğerine
değişiklik gösterebilir.