Gündemde Öne Çıkanlar
3
Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan TBMM
Plan ve Bütçe Komisyonu’nda alt komisyona
sevk edilen Yeni Gelir Vergisi Kanunu Tasarı-
sı’na ilişkin TÜRMOB görüş ve önerileri içeren
bir rapor hazırlayarak, Maliye Bakanlığı’na,
Gelir İdaresi Başkanlığı’na TBMM Plan ve Büt-
çe Alt Komisyonu Üyelerine ve ilgililere sundu.
Gelir ve kurumlar vergisini tek bir kanunda bir-
leştiren tasarıya ilişkin TÜRMOB tarafından
hazırlanan rapor üç bölümden oluşuyor. Ra-
porun birinci bölümünde Gelir Vergisi Kanunu
tasarısına ilişkin 20 başlıkta toplanan genel
değerlendirmeler ele alınırken, ikinci bölüm
193 sayılı GVK ile 5520 sayılı KVK hükümleri
ile yasa tasarısının ilgili hükümlerinin, yasa ge-
rekçesinin ve ilgili maddelere ilişkin değerlen-
dirmelerin yer aldığı Tablodan oluştu. Raporun
üçüncü bölümünde ise değişiklik ve yasa tasa-
rısı önerileri yer aldı.
GVK VE KVK HÜKÜMLERİNİN
BİRLEŞTİRİLMESİ YÖNTEMİ
DEĞİŞTİRİLMELİ
Raporda, gelir ve kurumlar vergisi yasalarının,
aynı kanunda birleşmesinin yasa koyucunun
iradi bir tercih olmakla birlikte, Türkiye’de 1950
yılından bu yana uygulanmakta olan sistemin
de dışına çıkılacağına dikkat çekildi. Raporda,
“Bu yeni sisteme alışmak mükellefler ve uygu-
layıcılar açısından uyum dönemini gerektire-
cektir. Ayrıca yasa tasarında gelir ve kurumlar
vergisi düzenlemelerinin ilgili hükümleri aynı
maddede birleştirilmiştir. Bu birleştirme sıra-
sında tasarı ile yürürlükte bulunan GVK ve
KVK gözden geçirildiğinde, maddelerin büyük
çoğunluğunun nokta virgül fark etmeksizin
aynı olduğu görülmektedir. Bu durum, madde-
lerin karmaşık haline gelmesine neden olmak-
tadır. Maddeler sistematik olmayan bir yapıya
dönüşmektedir. Oysaki mükelleflerin vergi sis-
temlerine uyum kolaylığı açısından vergi sis-
teminin sade ve anlaşılır olması gerekmekte-
dir. Ayrıca gelir vergisinin kişilerin özelliklerine
göre farklılaşan bir sübjektif bir vergi olması
ile objektif bir vergi görünümündeki kurumlar
vergisinin bütünleştirilmesi özen gerektirmek-
tedir. Bu nedenle, bu sistemi uygulayan bir-
çok ülkede olduğu gibi, vergi yasasında gelir
ve kurumlar mükelleflerinin kendilerine özel
durumları için ayrı bölümler, ortak hükümler
için ise aynı bölüm olması ve yasanın buna
kurgulanması daha doğru olacaktır. Örneğin
kontrol edilen yabancı kurum düzenlemeleri,
transfer fiyatlandırması ya da vergi kesintisi
yapılması gibi düzenlemeler ortak hükümlerdir.
Buna karşılık ücret gelirlerinin vergilendirilmesi
gerçek kişileri, yatırım fonlarının vergilendiril-
mesi ise tüzel kişileri ilgilendirmektedir. Bu ne-
denle örneğin yeni yasanın
1. Bölüm: Genel hükümler
2. Bölüm: Gerçek kişi mükelleflerle ilgili hü-
kümler
3. Bölüm: Tüzel kişi mükelleflerle ilgili hüküm-
ler
4. Bölüm: Ortak hükümler
şeklinde olması, yasanın daha kolay ve anlaşılır
olmasını sağlayacaktır. Bunun örneğini
Türkiye’de Harçlar Kanunu ya da Emlak
Vergisi Kanunu gibi uygulamalarda görmek
mümkündür. Mevcut yasa tasarısının vergiye
kolay uyumu sağlaması için sadeleştirilmesi
bir zorunluluk olarak görülmektedir” denildi.
GELİR VERGİSİ KANUNU TASARISI HAKKINDA
TÜRMOB GÖRÜŞ VE ÖNERİLERİ SUNDU