Previous Page  3 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 20 Next Page
Page Background

Gündemde Öne Çıkanlar

3

Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan TBMM

Plan ve Bütçe Komisyonu’nda alt komisyona

sevk edilen Yeni Gelir Vergisi Kanunu Tasarı-

sı’na ilişkin TÜRMOB görüş ve önerileri içeren

bir rapor hazırlayarak, Maliye Bakanlığı’na,

Gelir İdaresi Başkanlığı’na TBMM Plan ve Büt-

çe Alt Komisyonu Üyelerine ve ilgililere sundu.

Gelir ve kurumlar vergisini tek bir kanunda bir-

leştiren tasarıya ilişkin TÜRMOB tarafından

hazırlanan rapor üç bölümden oluşuyor. Ra-

porun birinci bölümünde Gelir Vergisi Kanunu

tasarısına ilişkin 20 başlıkta toplanan genel

değerlendirmeler ele alınırken, ikinci bölüm

193 sayılı GVK ile 5520 sayılı KVK hükümleri

ile yasa tasarısının ilgili hükümlerinin, yasa ge-

rekçesinin ve ilgili maddelere ilişkin değerlen-

dirmelerin yer aldığı Tablodan oluştu. Raporun

üçüncü bölümünde ise değişiklik ve yasa tasa-

rısı önerileri yer aldı.

GVK VE KVK HÜKÜMLERİNİN

BİRLEŞTİRİLMESİ YÖNTEMİ

DEĞİŞTİRİLMELİ

Raporda, gelir ve kurumlar vergisi yasalarının,

aynı kanunda birleşmesinin yasa koyucunun

iradi bir tercih olmakla birlikte, Türkiye’de 1950

yılından bu yana uygulanmakta olan sistemin

de dışına çıkılacağına dikkat çekildi. Raporda,

“Bu yeni sisteme alışmak mükellefler ve uygu-

layıcılar açısından uyum dönemini gerektire-

cektir. Ayrıca yasa tasarında gelir ve kurumlar

vergisi düzenlemelerinin ilgili hükümleri aynı

maddede birleştirilmiştir. Bu birleştirme sıra-

sında tasarı ile yürürlükte bulunan GVK ve

KVK gözden geçirildiğinde, maddelerin büyük

çoğunluğunun nokta virgül fark etmeksizin

aynı olduğu görülmektedir. Bu durum, madde-

lerin karmaşık haline gelmesine neden olmak-

tadır. Maddeler sistematik olmayan bir yapıya

dönüşmektedir. Oysaki mükelleflerin vergi sis-

temlerine uyum kolaylığı açısından vergi sis-

teminin sade ve anlaşılır olması gerekmekte-

dir. Ayrıca gelir vergisinin kişilerin özelliklerine

göre farklılaşan bir sübjektif bir vergi olması

ile objektif bir vergi görünümündeki kurumlar

vergisinin bütünleştirilmesi özen gerektirmek-

tedir. Bu nedenle, bu sistemi uygulayan bir-

çok ülkede olduğu gibi, vergi yasasında gelir

ve kurumlar mükelleflerinin kendilerine özel

durumları için ayrı bölümler, ortak hükümler

için ise aynı bölüm olması ve yasanın buna

kurgulanması daha doğru olacaktır. Örneğin

kontrol edilen yabancı kurum düzenlemeleri,

transfer fiyatlandırması ya da vergi kesintisi

yapılması gibi düzenlemeler ortak hükümlerdir.

Buna karşılık ücret gelirlerinin vergilendirilmesi

gerçek kişileri, yatırım fonlarının vergilendiril-

mesi ise tüzel kişileri ilgilendirmektedir. Bu ne-

denle örneğin yeni yasanın

1. Bölüm: Genel hükümler

2. Bölüm: Gerçek kişi mükelleflerle ilgili hü-

kümler

3. Bölüm: Tüzel kişi mükelleflerle ilgili hüküm-

ler

4. Bölüm: Ortak hükümler

şeklinde olması, yasanın daha kolay ve anlaşılır

olmasını sağlayacaktır. Bunun örneğini

Türkiye’de Harçlar Kanunu ya da Emlak

Vergisi Kanunu gibi uygulamalarda görmek

mümkündür. Mevcut yasa tasarısının vergiye

kolay uyumu sağlaması için sadeleştirilmesi

bir zorunluluk olarak görülmektedir” denildi.

GELİR VERGİSİ KANUNU TASARISI HAKKINDA

TÜRMOB GÖRÜŞ VE ÖNERİLERİ SUNDU