Gündemde Öne Çıkanlar
6
kapsama alınması, serbest meslek erbabının
sigorta şirketlerine yaptıracağı her türlü sigorta
priminin gider yazılması gibi özellikli durumlar
da serbest meslek kazancının belirlenmesin-
de dikkate alınmalıdır. Örneğin, mevcut uygu-
lamada Maliye Bakanlığı, ‘mesleki sorumluluk
sigortası’ indirimine izin vermemektedir. Bu
durumda, örneğin bir SMMM vergi incelemesi
dolayısıyla ödemek zorunda kalacağı vergi ve/
veya cezaları sigortadan alabilecektir. Bu du-
rum, devletin tahsil yeteneğini arttıracaktır. Bu
sigorta dolayısıyla alınan paraların da vergiye
tabi olmaması gerekir.
- Serbest meslek erbabının vergiye tabi gayri-
safi hasılatından, faaliyetin başladığı
ilk 5 yılda her yıl için yüzde 10,
sonraki yıllarda yüzde 20 Nis-
petinde ‘Mesleki Yıpranma
Payı’ indirim konusu yapıl-
malıdır. Serbest meslek er-
babı olabilmek için uzun bir
eğitim, öğretim, staj ve sınav
sürecinden geçilmesi gerek-
tiği tüm taraflarca kabul edilen
bir gerçektir. Vergi hukukumuzda
gerek ticari ve gerekse mesleki faali-
yetin sürdürülebilmesi için amortismana tabi
iktisadi kıymetlerin itfa edilmesi sistemi benim-
senmiştir. Ancak; insan beyninin yıpranması
hesaba katılmamıştır. Oysa mesleki yıpranma,
birçok gelişmiş ülkede uygulanmaktadır.”
DÜŞÜK GELİR ELDE EDENLERİN VERGİ
YÜKÜ AZALTILMALI
Türkiye’de gelir vergisi vergi oranları düşürü-
lürken, oranların uygulanacağı tarife dilim-
lerinde yer alan tutarların azaltıldığı belirti-
len Raporda, bunun düşük gelirlilerin kısa
süre içerisinde daha yüksek oranlarda vergi
ödemeleri sonucunu doğurduğuna dikkat çe-
kildi. Raporda, “Diğer bir ifadeyle, yüksek gelir
gruplarının ödeyecekleri vergi oranları düşürü-
lürken, düşük gelir gruplarının vergi oranları fi-
ilen arttırılmıştır. Bu nedenle yüzde 15 oranın-
da vergi ödeyecek olanların örneğin 1-25.000
TL vergi matrahı üzerinden vergilendirilmesi
sağlanmalıdır. Bu konu, aynı zamanda asgari
ücretin vergi dışı bırakılması konusu ile birlikte
değerlendirilmelidir” denildi.
YARDIM AMACIYLA BAĞIŞLANAN GIDA,
TEMİZLİK GİBİ MADDELERİNİN MALİYET
BEDELİ UYGULAMASINA SON VERİLMELİ
“Fakirlere yardım amacıyla gıda bankacılığı fa-
aliyetinde bulunan dernek ve vakıflara Maliye
Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar çer-
çevesinde bağışlanan gıda, temizlik, giyecek
ve yakacak maddelerinin maliyet bedeli”nin
indirilmesi ile ilgili düzenlemenin yürürlükteki
Kanun’da da yer aldığına dikkat çekilen Ra-
porda, “Ancak gıda bankacılığı faaliyet alanı
sınırlaması medeni hukukta mevcut değildir.
Dolayısıyla kimlerin bu imkandan yararlanaca-
ğını belirlemek Maliye Bakanlığı’nın düzenle-
mesine bağlıdır ve bu durumda düzen-
lemelerin vergilerin yasallığı ilkesine
aykırılık teşkil etmesi söz konusu
olabileceğinden ve gelir vergisi
sisteminde gelirin toplanması ba-
kımından olumsuzluklara neden
olması ve suiistimallere açık ol-
ması nedeniyle bu uygulama ta-
mamen kaldırılmalıdır.
Ayrıca bu uygulama, benzer indirimlere
getirilen kısıtlamalarla karşılaştırıldığında ver-
gide eşitlik ve adalet ilkesine de aykırıdır” ifa-
deleri kullanıldı.
EMSAL KİRA BEDELİ UYGULAMASINA
SON VERİLMELİ
Teknolojinin ilerlediği, kira ödemelerinin banka
üzerinden zorunlu olarak yapıldığı ve izlendiği
bir dönemde, artık emsal kira bedeli uygula-
masından vazgeçilmesinin daha uygun olabi-
leceği kaydedilen Raporda, “Yakın zamanda
hayat standardı uygulamasından vazgeçildiği
gibi, bilgisayarlı denetimin gerçekleştirdiği bir
dönemde, güçlü ve teknolojiyi iyi kullanan bir
gelir idaresi emsal kira bedeli uygulamasından
vazgeçebilir. Çünkü gelir idaresi, kimin kaç
gayrimenkulü olduğu ve ne kadar kira bedeli
elde ettiği bilgisine sahiptir. Çağdaş vergi sis-
temleri, beyan esasına dayanmaktadır. Beyan
sistemi ile emsal kira bedeli uygulaması örtüş-
memektedir” görüşüne yer verildi.
Matrah
belirlenirken zorunlu
olarak ödenen işlem
vergilerinin indirimindeki
kısıtlamalar kaldırılmalıdır.