Previous Page  6 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 20 Next Page
Page Background

Gündemde Öne Çıkanlar

6

kapsama alınması, serbest meslek erbabının

sigorta şirketlerine yaptıracağı her türlü sigorta

priminin gider yazılması gibi özellikli durumlar

da serbest meslek kazancının belirlenmesin-

de dikkate alınmalıdır. Örneğin, mevcut uygu-

lamada Maliye Bakanlığı, ‘mesleki sorumluluk

sigortası’ indirimine izin vermemektedir. Bu

durumda, örneğin bir SMMM vergi incelemesi

dolayısıyla ödemek zorunda kalacağı vergi ve/

veya cezaları sigortadan alabilecektir. Bu du-

rum, devletin tahsil yeteneğini arttıracaktır. Bu

sigorta dolayısıyla alınan paraların da vergiye

tabi olmaması gerekir.

- Serbest meslek erbabının vergiye tabi gayri-

safi hasılatından, faaliyetin başladığı

ilk 5 yılda her yıl için yüzde 10,

sonraki yıllarda yüzde 20 Nis-

petinde ‘Mesleki Yıpranma

Payı’ indirim konusu yapıl-

malıdır. Serbest meslek er-

babı olabilmek için uzun bir

eğitim, öğretim, staj ve sınav

sürecinden geçilmesi gerek-

tiği tüm taraflarca kabul edilen

bir gerçektir. Vergi hukukumuzda

gerek ticari ve gerekse mesleki faali-

yetin sürdürülebilmesi için amortismana tabi

iktisadi kıymetlerin itfa edilmesi sistemi benim-

senmiştir. Ancak; insan beyninin yıpranması

hesaba katılmamıştır. Oysa mesleki yıpranma,

birçok gelişmiş ülkede uygulanmaktadır.”

DÜŞÜK GELİR ELDE EDENLERİN VERGİ

YÜKÜ AZALTILMALI

Türkiye’de gelir vergisi vergi oranları düşürü-

lürken, oranların uygulanacağı tarife dilim-

lerinde yer alan tutarların azaltıldığı belirti-

len Raporda, bunun düşük gelirlilerin kısa

süre içerisinde daha yüksek oranlarda vergi

ödemeleri sonucunu doğurduğuna dikkat çe-

kildi. Raporda, “Diğer bir ifadeyle, yüksek gelir

gruplarının ödeyecekleri vergi oranları düşürü-

lürken, düşük gelir gruplarının vergi oranları fi-

ilen arttırılmıştır. Bu nedenle yüzde 15 oranın-

da vergi ödeyecek olanların örneğin 1-25.000

TL vergi matrahı üzerinden vergilendirilmesi

sağlanmalıdır. Bu konu, aynı zamanda asgari

ücretin vergi dışı bırakılması konusu ile birlikte

değerlendirilmelidir” denildi.

YARDIM AMACIYLA BAĞIŞLANAN GIDA,

TEMİZLİK GİBİ MADDELERİNİN MALİYET

BEDELİ UYGULAMASINA SON VERİLMELİ

“Fakirlere yardım amacıyla gıda bankacılığı fa-

aliyetinde bulunan dernek ve vakıflara Maliye

Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar çer-

çevesinde bağışlanan gıda, temizlik, giyecek

ve yakacak maddelerinin maliyet bedeli”nin

indirilmesi ile ilgili düzenlemenin yürürlükteki

Kanun’da da yer aldığına dikkat çekilen Ra-

porda, “Ancak gıda bankacılığı faaliyet alanı

sınırlaması medeni hukukta mevcut değildir.

Dolayısıyla kimlerin bu imkandan yararlanaca-

ğını belirlemek Maliye Bakanlığı’nın düzenle-

mesine bağlıdır ve bu durumda düzen-

lemelerin vergilerin yasallığı ilkesine

aykırılık teşkil etmesi söz konusu

olabileceğinden ve gelir vergisi

sisteminde gelirin toplanması ba-

kımından olumsuzluklara neden

olması ve suiistimallere açık ol-

ması nedeniyle bu uygulama ta-

mamen kaldırılmalıdır.

Ayrıca bu uygulama, benzer indirimlere

getirilen kısıtlamalarla karşılaştırıldığında ver-

gide eşitlik ve adalet ilkesine de aykırıdır” ifa-

deleri kullanıldı.

EMSAL KİRA BEDELİ UYGULAMASINA

SON VERİLMELİ

Teknolojinin ilerlediği, kira ödemelerinin banka

üzerinden zorunlu olarak yapıldığı ve izlendiği

bir dönemde, artık emsal kira bedeli uygula-

masından vazgeçilmesinin daha uygun olabi-

leceği kaydedilen Raporda, “Yakın zamanda

hayat standardı uygulamasından vazgeçildiği

gibi, bilgisayarlı denetimin gerçekleştirdiği bir

dönemde, güçlü ve teknolojiyi iyi kullanan bir

gelir idaresi emsal kira bedeli uygulamasından

vazgeçebilir. Çünkü gelir idaresi, kimin kaç

gayrimenkulü olduğu ve ne kadar kira bedeli

elde ettiği bilgisine sahiptir. Çağdaş vergi sis-

temleri, beyan esasına dayanmaktadır. Beyan

sistemi ile emsal kira bedeli uygulaması örtüş-

memektedir” görüşüne yer verildi.

Matrah

belirlenirken zorunlu

olarak ödenen işlem

vergilerinin indirimindeki

kısıtlamalar kaldırılmalıdır.