![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0028.png)
26
Mali Müşavirlik Firmalarında idari görevler ve sorumlu kişiler tablosu Ek 19’da sunul-
muştur. Çalışan, günlük işlerin yürütülmesinde ortaya çıkan sorunların çözümünde ilke
olarak üstü ile görüşmelidir. Üstü sorunu çözemiyorsa yukarıda belirtilen sorumlu kişi-
ye iletmelidir.
Mali Müşavirlik Firmaları, arzulanan performansın sağlanması için Mali Müşavirlik Fir-
ması faaliyetlerini sayısal verilere dökerek planlamalı ve planlanan amaçlara ulaşılıp
ulaşılmadığını düzenli kontrol etmelidirler. Bunun için en yaygın ve basit sistem, faaliyet
planlaması ve faaliyet bütçeleri sistemidir. Çalışanların da bu yönetim sistemi hakkında
bilgilerinin olması bu süreçlerin daha etkin yerine getirilmesine yardımcı olacaktır.
Mali Müşavirlik Firmalarının yönetim sistemi ana hatları ile aşağıda özetlenmiştir:
1. Faaliyet Planlama, Bütçe Sistemi ve Denetim
Mali Müşavirlik Firmalarının, gelecek faaliyet dönemi için, amaçlarına, hedeflerine ve
politikalarına uygun olarak yönetim tarafından hazırlanan gelecek dönem faaliyetlerini
ve sonuçlarını parasal ve sayısal olarak aylık, üç aylık, altı aylık ve yıllık olarak ifade
eden raporları, bütçe olarak tanımlanmaktadır. Bütçeler gelecek faaliyet yılı için düzen-
lenmekle beraber esas itibariyle uzun dönemli stratejik hedeflere ulaşmak için bir araç,
bir planlama ve kontrol tekniğidir. Bu nedenle de aşağıdaki faaliyet aşamalarını kapsar:
Amaçların belirlenmesi:
Bütçe sistemi oluşturulurken ulaşılmak istenen hedef açıkça
belirlenmiş olmalıdır. Bütçelerde amaçlar stratejik planlarda belirlenmiş olan hedeflere
ulaştıracak adımlar olarak planlanmalıdır ve hedefler açıkça belirlenmelidir. Örneğin;
hasılat hedefi, karlılık hedefi, pazar payı hedefi, maliyetleri azaltma hedefi vb. gibi.
Amaçlara ulaştıracak varsayımların belirlenmesi:
Organizasyonun tüm kısımların-
daki kapasiteler, iş gücü gibi iç etkenler ve yasal yükümlülükler, enflasyon, faiz oranları
gibi dış etkenlerin bütçe dönemindeki durumlarına ilişkin varsayımların belirlenmiş ol-
ması gereklidir.
Seçeneklerin karşılaştırılması:
Bütçelerin hazırlanması sırasında, önceden yapılmış
olan varsayımların çeşitli alternatiflerini içeren bütçelerle senaryo analizleri yapılması
gerekmektedir.
Seçenekler arasından en uygun olanın belirlenmesi:
Bu aşamada bir önceki aşa-
mada hazırlanan senaryolardan uygun olanı belirlenir. Yönetim kurulunca onaylanan
bütçe devreye alınır.